Мета курсу “Сучасні інтерпретаційні методології” – ознайомити студентів із сучасними методологічними підходами до інтерпретації художнього твору; сформувати комплекс вмінь і навичок інтерпретації художнього твору в аспекті сучасних інтерпретаційних методологій.

Курс пов’язаний із такими дисциплінами як: вступ до літературознавства, теорія літератури, літературознавчий аналіз художнього твору, історія української літератури, історія зарубіжної літератури, філософія, культурологія.

Вивчення дисципліни забезпечить здобуття фахових компетентностей, що включають такі складові:

– знання основних етапів розвитку методологічних учень ХХ століття; основних термінів, понять та принципів найпоширеніших літературознавчих методологій ХХ століття; основних методів і прийомів літературознавчої інтерпретації художнього твору;

– уміння застосовувати літературознавчий термінологічний апарат для аналізу та інтерпретації художнього тексту; застосовувати основні принципи сучасних методів дослідження при аналізі художніх текстів; оцінювати естетичну вартість художнього тексту; самостійно, творчо та критично мислити при читанні художніх текстів; брати участь у дискусії, коректно відстоювати власну думку;

– навички здійснювати фахову інтерпретацію художніх творів; володіти мистецтвом  ведення дискусій навколо прочитаних текстів і літературних явищ.

Здобуті компетентності можуть бути реалізовані у професійній діяльності, під час виконанні кваліфікаційних і наукових робіт.

Зміст навчальної дисципліни за модулями і темами

Змістовий модуль 1. Теоретичні засади інтерпретації художнього твору.

Тема 1. Поняття про інтерпретацію. Інтерпретаційні теорії.

Тема 2. Аналіз як складова інтерпретації художнього твору. Принципи та завдання аналізу.

Тема 3. Напрями дослідження твору. Поняття методу.

Змістовий модуль 2. Сучасні методологічні підходи до інтерпретації художнього твору.

Тема 5. Постструктуралістський метод інтерпретації художнього твору.

Тема 6. Теорії читацького відгуку та проблема рецепції літературного твору.

Тема 7.Інтертекстуальний аналіз твору.

Тема 8. Гендерний підхід до тлумачення художнього твору.

Тема 9. Тлумачення художнього твору в аспекті наратологічної методології.

Тема 10. Новий історизм та культурний матеріалізм як літературознавчі методології.

Тема 11. Постколоніальна критика. Екокритика.

Обсяг вивчення навчальної дисципліни Кількість кредитів: ECTS – 4. Загальний обсяг годин – 120 (аудиторних – 40, з них: лекційних – 20, практичних – 20, самостійна робота – 80).

Форма підсумкового контролю: екзамен.

Викладацький склад: кандадат філологічних наук, старший викладач кафедри історії української літератури та компаративістики Волковинська І. В.

Перелік основної літератури:

  1. ВишницькаЮ. В. Аналіз та інтерпретація художнього тексту: навчально-методичний посібник зі спецкурсу з історії зарубіжної літератури / Вишницька Юлія Василівна. – К. : Київ. університет ім. Б. Грінченка, 2012. – 204 с.
  2. Волковинська І. В. Від аналізу до інтерпретації: проблеми тлумачення художнього твору : навчально-методичний посібник / Інна Волковинська. ‒ Кам’янець-Подільський : ТОВ “Друкарня “Рута”, 2018. — 87 с.
  3. Гірц К. Інтерпретація культур: вибрані есе. Київ, 2001. 542 с.
  4. Еко У. Інтерпретація та надінтерпретація. Умберто Еко. Маятник Фуко. Львів, 1998. 751 с.
  5. Іванишин П. В. Теорія будови та інтерпретації літературного твору : навчальний посібник / П. В. Іванишин. – Дрогобич : РВВ ДДПУ, 2009. — 78 с.
  6. Крістева Ю. Полілог / Ю. Крістева, пер. з фр. П.Таращука. – К.: Юніверс, 2004. – 480 с.
  7. Мітосек З. Теорії літературних досліджень / Пер. з польської В.Гуменюка / Зофія Мітосек. – Сімферополь : Таврія, 2005. – 408 с.
  8. Слово. Знак. Дискурс. Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. 2-е вид., доп. Львів, 2002. 633 с.
  9. Ткачук М. Наративні моделі українського письменства. Тернопіль: ТНПУ, Медобори, 2007. – 464 с.
  10. Червінська О.В., Зварич І.М., Сажина А.В. Психологічні аспекти актуальної рецепції тексту: теоретико-методологічний погляд на сучасну практику словесної культури : наук. посібник. Чернівці, 2009. 284 с.
  11. Яусс Г.- Р. Історія літератури як провокація літературознавства. – Київ, Основи. 2009. 368 с.

Мова викладання: українська.

Науково-педагогічний працівник: І.В. Волковинська

Завідувач кафедри: О.А. Рарицький