Мета навчальної дисципліни: залучити студентів до засвоєння глибинних семантичних пластів і смислових кодів літературного твору, розуміння природи і генези літературної творчості, усвідомлення специфіки й універсальності розвитку письменства різних культурних епох, осмислення генетичних зв’язків світових сюжетів, «вічних» образів і мотивів у світовому й українському письменстві, ­суті мистецьких (зокрема й літературних) інтерпретацій, алюзій та ремінісценцій, а через це – до розуміння фундаментальних цінностей світової культури у взаємодії їх конкретно-історичних та загальнолюдських значень.

Дисципліна «Метатекст і контекст літературного твору» тематично пов’язана з такими дисциплінами: «Історія української літератури», «Історія світової літератури», «Компаративістика», «Стилістика», «Культурологія», «Мистецтвознавство», «Релігієзнавство», «Етика», «Естетика», «Історія», «Соціологія», «Політологія», «Філософія», «Етнографія», «Педагогіка», «Психологія».

  1. Компетентності, якими повинні оволодіти здобувачі вищої освіти:
  • інтегральні компетентності: критичне осмислення проблем у навчанні та/або професійній діяльності на межі предметних галузей; здатність розв’язувати комплексні проблеми у сфері професійної діяльності;
  • загальні компетентності: здатність до пошуку та аналізу інформації про зв’язок світогляду і культурних цінностей окремої нації із світовими культурними надбаннями і традиціями; зрозуміле і недвозначне донесення власних висновків, а також знань та пояснень, що їх обґрунтовують, до фахівців і нефахівців; вправність у синтезуванні нових ідей у міждисциплінарних сферах розроблення та реалізації комплексних проектів; уміння сприймати і поціновувати національне та поважати загальнолюдське;
  • спеціальні (фахові, предметні) компетентності: здатність використовувати нові концептуальні та методологічні знання про мегатекст, текст, інтертекст, контекст, літературний код у професійній освітній діяльності (в певній та суміжних галузях науково-дослідної та/або професійної діяльності).

Формування вищезазначених компетентостей сприятиме ефективному функціонуванню майбутніх фахівців у науковому, навчальному та професійному середовищах, а також ­–  зростанню їх інтелектуального рівня, ерудиції, глибини і масштабності мислення, піднесенню духовності та культурного розвитку.

  1. Зміст навчальної дисципліни:

Заліковий кредит 1.

Змістовий модуль 1.

Тема 1. Генеза і філософія літературної творчості.

Тема 2. Специфіка літературного твору як семантико-знакової системи.

Тема 3. Розвиток світового письменства різних культуро-історичних епох.

Тема 4.Формація основних семантичних кодів світового та українського письменства.

Тема 5. Зародження і розвиток традиції літературних інтерпретацій.

Тема 6.Сакральність і кодовість духовного простору світового й українського письменства.

Тема 7.Система «вічних» образів і «мандрівних» сюжетів у світовому письменстві.

Тема 8. Алюзія та ремінісценція в літературній традиції.

Тема 9. Складні інтертекстуальні та мегатекстові літературні конструкції.

Тема 10. Інтровертність та екстравертність літературної творчості.

  1. Обсяг вивчення навчальної дисципліни: 4 кредити ЄКТС, 120 годин, у тому числі 40 аудиторних годин (20 лекційних, 20 практичних годин), 80 годин самостійної та індивідуальної роботи.
  2. Форма підсумкового контролю: екзамен.
  3. Інформація про науково-педагогічних працівників, які забезпечуватимуть викладання цієї навчальної дисципліни: Починок Л.І. – кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри історії української літератури і компаративістики.
  4. Перелік основної літератури:
  5. Ушкалов Л. Що таке українська література: есеї. Львів: Вид-во Старого Лева, 2015. 352 с.
  6. Просалова В., Бердник О. Інтертекстуальність художнього тексту: текстотвірний і рецептивний аспекти: монографія. Донецьк: Норд-Прес, 2010. 354 с.
  7. Зборовська Н. Код української літератури: Проект психоісторії новітньої української літератури: монографія. Київ : Академвидав, 2006. 504 с.
  8. Мельник Я. Апокрифічний код українського письменства. Львів : Видавництво Укр. катол. ун-ту, 2017. 371 с.
  9. Sacrum і Біблія в українській літературі /за ред. І.Й.Набитовича. Lublin : Ingvarr, 2008. 811 с.

Науково-педагогічний працівник: Л.І.Починок

Завідувач кафедри: О.А.Рарицький