1. Мета навчальної дисципліни: формування у студентів фундаментальних уявлень про інтерпретацію художнього твору з позицій різних методологій; комплексний літературознавчий аналіз художніх творів; засоби реалізації поетикальних властивостей художніх текстів українських та зарубіжних авторів ХІХ – поч. ХХІ ст.

Дисципліна «Інтерпретація художнього твору» тематично пов’язана з такими дисциплінами: «Історія української літератури», «Історія світової літератури», «Компаративістика», «Стилістика», «Культурологія», «Мистецтвознавство», «Релігієзнавство», «Етика», «Естетика», «Історія», «Соціологія», «Політологія», «Філософія», «Етнографія», «Педагогіка», «Психологія».

  1. Компетентності, якими повинні оволодіти здобувачі вищої освіти:

інтегральні компетентності: критичне осмислення проблем у навчанні та/або професійній діяльності на межі предметних галузей; здатність розв’язувати комплексні проблеми у сфері професійної діяльності;

  • загальні компетентності: здатність до пошуку та аналізу інформації про зв’язок світогляду і культурних цінностей окремої нації із світовими культурними надбаннями і традиціями; зрозуміле і недвозначне донесення власних висновків, а також знань та пояснень, що їх обґрунтовують, до фахівців і нефахівців; вправність у синтезуванні нових ідей у міждисциплінарних сферах розроблення та реалізації комплексних проектів; уміння сприймати і поціновувати національне та поважати загальнолюдське;
  • спеціальні (фахові, предметні) компетентності: здатність використовувати нові концептуальні та методологічні знання про інтерпретацію художнього тексту в професійній освітній діяльності (в певній та суміжних галузях науково-дослідної та/або професійної діяльності).

Формування вищезазначених компетентостей сприятиме ефективному функціонуванню майбутніх фахівців у науковому, навчальному та професійному середовищах, а також ­–  зростанню їх інтелектуального рівня, ерудиції, глибини і масштабності мислення, піднесенню духовності та культурного розвитку.

  1. Зміст навчальної дисципліни:

Заліковий кредит 1.

Змістовий модуль 1.

Тема 1. Поняття про літературно-художній твір, його структуру, зміст і форму.

Тема 2. Зміст художнього твору: тема, фабула, характер, пафос, ідея.

Тема 3. Сюжет і композиція художнього твору.

Тема 4. Поняття літературно-художнього образу, його структура та види.

Тема 5. Внутрішня форма художнього твору: система персонажів, ліричний герой, автор і читач, фокалізація, наратор і нарататор, час і простір.

Тема 6. Зображальне начало в літературі: Тропи. Портрет. Пейзаж. Інтер’єр.

Тема 7. Літературна система. Літературна комунікація.

Тема 8. Текст. Паратекст. Метатекст. Гіпертекст. Інтертекст.

Тема 9. Основні історико-літературні та теоретичні вектори дослідження літератури.

Тема 10. Характеристика ключових методів дослідження літературного твору.

  1. Обсяг вивчення навчальної дисципліни: 4 кредити ЄКТС, 120 годин, у тому числі 40 аудиторних годин (20 лекційних, 20 практичних годин), 80 годин самостійної та індивідуальної роботи.
  2. Форма підсумкового контролю: екзамен.
  3. Інформація про науково-педагогічних працівників, які забезпечуватимуть викладання цієї навчальної дисципліни: Починок Л.І. – кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри історії української літератури і компаративістики.
  4. Перелік основної літератури:
  5. Зборовська Н. Код української літератури: Проект психоісторії новітньої української літератури: монографія. Київ : Академвидав, 2006. 504 с.
  6. Ільчук Л.П. Психоаналітична модель художньої творчості: досвід теоретичних модифікацій: монографія. Київ: НАКККіМ, 2013. 240 с.
  7. Квіт С. М. Основи герменевтики: навч. посіб. Київ: «КМ Академія», 2003. 192 с.
  8. Мельник Я. Апокрифічний код українського письменства. Львів : Видавництво Укр. катол. ун-ту, 2017. 371 с.
  9. Просалова В., Бердник О. Інтертекстуальність художнього тексту: текстотвірний і рецептивний аспекти: монографія. Донецьк: Норд-Прес, 2010. 354 с.

Науково-педагогічний працівник: Л.І.Починок

Завідувач кафедри: О.А.Рарицький