- Мета навчальної дисципліни: формування у студентів фундаментальних уявлень про інтерпретацію художнього твору з позицій різних методологій; комплексний літературознавчий аналіз художніх творів; засоби реалізації поетикальних властивостей художніх текстів українських та зарубіжних авторів ХІХ – поч. ХХІ ст.
Дисципліна «Інтерпретація художнього твору» тематично пов’язана з такими дисциплінами: «Історія української літератури», «Історія світової літератури», «Компаративістика», «Стилістика», «Культурологія», «Мистецтвознавство», «Релігієзнавство», «Етика», «Естетика», «Історія», «Соціологія», «Політологія», «Філософія», «Етнографія», «Педагогіка», «Психологія».
- Компетентності, якими повинні оволодіти здобувачі вищої освіти:
інтегральні компетентності: критичне осмислення проблем у навчанні та/або професійній діяльності на межі предметних галузей; здатність розв’язувати комплексні проблеми у сфері професійної діяльності;
- загальні компетентності: здатність до пошуку та аналізу інформації про зв’язок світогляду і культурних цінностей окремої нації із світовими культурними надбаннями і традиціями; зрозуміле і недвозначне донесення власних висновків, а також знань та пояснень, що їх обґрунтовують, до фахівців і нефахівців; вправність у синтезуванні нових ідей у міждисциплінарних сферах розроблення та реалізації комплексних проектів; уміння сприймати і поціновувати національне та поважати загальнолюдське;
- спеціальні (фахові, предметні) компетентності: здатність використовувати нові концептуальні та методологічні знання про інтерпретацію художнього тексту в професійній освітній діяльності (в певній та суміжних галузях науково-дослідної та/або професійної діяльності).
Формування вищезазначених компетентостей сприятиме ефективному функціонуванню майбутніх фахівців у науковому, навчальному та професійному середовищах, а також – зростанню їх інтелектуального рівня, ерудиції, глибини і масштабності мислення, піднесенню духовності та культурного розвитку.
- Зміст навчальної дисципліни:
Заліковий кредит 1.
Змістовий модуль 1.
Тема 1. Поняття про літературно-художній твір, його структуру, зміст і форму.
Тема 2. Зміст художнього твору: тема, фабула, характер, пафос, ідея.
Тема 3. Сюжет і композиція художнього твору.
Тема 4. Поняття літературно-художнього образу, його структура та види.
Тема 5. Внутрішня форма художнього твору: система персонажів, ліричний герой, автор і читач, фокалізація, наратор і нарататор, час і простір.
Тема 6. Зображальне начало в літературі: Тропи. Портрет. Пейзаж. Інтер’єр.
Тема 7. Літературна система. Літературна комунікація.
Тема 8. Текст. Паратекст. Метатекст. Гіпертекст. Інтертекст.
Тема 9. Основні історико-літературні та теоретичні вектори дослідження літератури.
Тема 10. Характеристика ключових методів дослідження літературного твору.
- Обсяг вивчення навчальної дисципліни: 4 кредити ЄКТС, 120 годин, у тому числі 40 аудиторних годин (20 лекційних, 20 практичних годин), 80 годин самостійної та індивідуальної роботи.
- Форма підсумкового контролю: екзамен.
- Інформація про науково-педагогічних працівників, які забезпечуватимуть викладання цієї навчальної дисципліни: Починок Л.І. – кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри історії української літератури і компаративістики.
- Перелік основної літератури:
- Зборовська Н. Код української літератури: Проект психоісторії новітньої української літератури: монографія. Київ : Академвидав, 2006. 504 с.
- Ільчук Л.П. Психоаналітична модель художньої творчості: досвід теоретичних модифікацій: монографія. Київ: НАКККіМ, 2013. 240 с.
- Квіт С. М. Основи герменевтики: навч. посіб. Київ: «КМ Академія», 2003. 192 с.
- Мельник Я. Апокрифічний код українського письменства. Львів : Видавництво Укр. катол. ун-ту, 2017. 371 с.
- Просалова В., Бердник О. Інтертекстуальність художнього тексту: текстотвірний і рецептивний аспекти: монографія. Донецьк: Норд-Прес, 2010. 354 с.
Науково-педагогічний працівник: Л.І.Починок
Завідувач кафедри: О.А.Рарицький