1. Мета навчальної дисципліни: засвоїти відомості про авантюрно-пригодницьку літературу як художню систему, її особливості, ключову проблематику, жанри; осмислити основні періоди розвитку жанру пригодницького роману та ідейно-художню своєрідність творчості найвизначніших представників української та зарубіжної авантюрно-пригодницької прози.

Дисципліна «Еволюція авантюрно-пригодницького жанру: компаративний аналіз» тематично пов’язана з такими дисциплінами: «Історія української літератури», «Історія світової літератури», «Компаративістика», «Теорія літератури», «Історія», «Міфологія», «Географія»,  «Психологія», «Мистецтвознавство».

  1. 2. Компетентності, якими повинні оволодіти здобувачі вищої освіти:

інтегральні компетентності: критичне осмислення проблем у навчанні та/або професійній діяльності на межі предметних галузей; здатність розв’язувати комплексні проблеми у сфері професійної діяльності;

загальні компетентності: здатність до пошуку та аналізу інформації про зв’язок  світогляду і культурних цінностей окремої нації із світовими культурними надбаннями і традиціями; зрозуміле і недвозначне донесення власних висновків, а також знань та пояснень, що їх обґрунтовують, до фахівців і нефахівців; вправність у синтезуванні нових ідей у міждисциплінарних сферах розроблення та реалізації комплексних проектів; уміння сприймати і поціновувати національне та поважати загальнолюдське;

спеціальні (фахові, предметні) компетентності: здатність використовувати нові концептуальні та методологічні знання про специфіку пригодницької літератури у професійній освітній діяльності (в певній та суміжних галузях науково-дослідної та/або професійної діяльності).

Формування вищезазначених компетентостей сприятиме ефективному функціонуванню майбутніх фахівців у науковому, навчальному та професійному середовищах, а також ­–  зростанню їх ерудиції, розширенню кругозору та зміцненню високо моральних життєвих позицій та загальнолюдських ідеалів.

  1. Зміст навчальної дисципліни:

Заліковий кредит 1.

Змістовий модуль 1.

Тема 1. Генеза і розвиток авантюрно-пригодницького епосу.

Тема 2. Жанр лицарського роману в літературі.

Тема 3 Жанрова природа готичного роману.

Тема 4. Роман «мандрів» та його жанрові різновиди.

Тема 5. «Робінзонада» як жанр пригодницької літератури.

Тема 6. Жанр «піратського» роману.

Тема 6. Індіанський роман в літературі.

Тема 7. Фантастичний та науково-фантастичний роман.

Тема 8. Специфіка детективної прози.

Тема 9. Жанр авантюрно-історичного роману.

Тема 10. Особливості «воєнного» роману.

  1. Обсяг вивчення навчальної дисципліни: 4 кредити ЄКТС, 120 годин, у тому числі 40 аудиторних годин (20 лекційних, 20 практичних годин), 80 годин самостійної та індивідуальної роботи.
  2. Форма підсумкового контролю: залік.
  3. Інформація про науково-педагогічних працівників, які забезпечуватимуть викладання цієї навчальної дисципліни: Починок Л.І. – кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри історії української літератури і компаративістики.
  4. Перелік основної літератури:
  5. Бернадська Н. Роман: проблеми великої епічної форми: навчальний посібник. Київ: Логос, 2007.  116 с.
  6. Бернадська Н. Український роман: теоретичні проблеми і жанрова еволюція: монографія. Київ: Академвидав, 2004. 368 с.
  7. Бовсунівська Т. Теорія літературних жанрів: жанрова парадигма сучасного зарубіжного роману: підручник. Київ: Київський університет, 2009. 520 с.
  8. Табунщик Т.О. Пригодницька література: ґенеза, специфіка та особливості становлення // Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В. О. Сухомлинського. Сер. : Філологічні науки. Вип. 4. С. 268−272.
  9. Семенова Д. С. Жанрова природа пригодницької прози як елементу популярної літератури: пролегомени до дослідження ідеологічних та дидактичних аспектів у творах жанру // Маґістеріум. Випуск 61. Літературознавчі студії. 2016. С.114−120.
  10. Літературознавчий словник-довідник / за ред. Р.Т. Гром’яка, Ю.І. Коваліва, В.І. Теремка. Київ: ВЦ «Академія», 2007. 752 с.

Науково-педагогічний працівник: Л.І.Починок

Завідувач кафедри: О.А.Рарицький