- Мета навчальної дисципліни: засвоїти відомості про дитячу літературу та періодику як художню систему, її особливості, ключову проблематику, жанри; осмислити основні періоди розвитку української дитячої літератури та ідейно-художню своєрідність творчого спадку найвизначніших представників української та зарубіжної літератури для дітей та юнацтва.
Дисципліна «Дитяча література» тематично пов’язана з такими дисциплінами: «Історія української літератури», «Історія світової літератури», «Компаративістика», «Стилістика», «Теорія літератури», «Фольклор», «Історія», «Релігієзнавство», «Етика», «Педагогіка», «Етнопедагогіка», «Психологія», «Мистецтвознавство», «Журналістика».
- 2. Компетентності, якими повинні оволодіти здобувачі вищої освіти:
інтегральна компетентність: критичне осмислення проблем у навчанні та/або професійній діяльності на межі предметних галузей; здатність розв’язувати комплексні проблеми у сфері професійної діяльності;
загальні компетентності: здатність до пошуку та аналізу інформації про зв’язок світогляду і культурних цінностей окремої нації із світовими культурними надбаннями і традиціями; зрозуміле і недвозначне донесення власних висновків, а також знань та пояснень, що їх обґрунтовують, до фахівців і нефахівців; вправність у синтезуванні нових ідей у міждисциплінарних сферах розроблення та реалізації комплексних проектів; уміння сприймати і поціновувати національне та поважати загальнолюдське;
спеціальні (фахові, предметні) компетентності: здатність використовувати нові концептуальні та методологічні знання про специфіку дитячої літератури та періодики у професійній освітній діяльності (в певній та суміжних галузях науково-дослідної та/або професійної діяльності).
Формування вищезазначених компетентостей сприятиме ефективному функціонуванню майбутніх фахівців у науковому, навчальному та професійному середовищах, а також – зростанню їх духовності та зміцненню високо моральних життєвих позицій та ідеалів.
- Зміст навчальної дисципліни:
Заліковий кредит 1.
Змістовий модуль 1.
Тема 1. Дитяча література як складова загальнолітературного процесу.
Тема 2. Міфологія в сфері літератури для дітей та юнацтва.
Тема 3. Малі фольклорні жанри в колі дитячого читання.
Тема 4. Жанр казки в дитячій літературі.
Тема 5. Жанр роману в колі дитячого читання.
Тема 6. Дидактична література для дітей та юнацтва давнього періоду.
Тема 7. Коло дитячого читання в літературі першої половини ХІХ ст.
Тема 8. Твори про дітей і школу у літературі другої половини ХІХ ст.
Тема 9. Твори про дітей у літературі доби модернізму.
Тема 10. Особливості дитячої літератури радянської доби.
Тема 11. Новітня дитяча література кінця ХХ − початку ХХІ ст.
Тема 12. Історія та специфіка дитячої періодики.
- Обсяг вивчення навчальної дисципліни: 4 кредити ЄКТС, 120 годин, у тому числі 40 аудиторних годин (24 лекційних, 16 практичних годин), 80 годин самостійної та індивідуальної роботи.
- Форма підсумкового контролю: залік.
- Інформація про науково-педагогічних працівників, які забезпечуватимуть викладання цієї навчальної дисципліни: Починок Л.І. – кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри історії української літератури і компаративістики.
- Перелік основної літератури:
- Качак Т. Українська література для дітей та юнацтва: підручник. Київ: ВЦ «Академія», 2016. 352 с.
- Качак Т.Б., Круль Л.М. Зарубіжна література для дітей: підручник. Київ: Академвидав, 2014. 416 с.
- Кизилова В.В., Пушко В.Ф. Дитяча українська література: підручник. Луганськ: Знання, 2006. 296 с.
- Качак Т. Тенденції розвитку української прози для дітей та юнацтва початку ХХІ століття. Київ: Академвидав, 2018. 320 с.
- Українська література для дітей: хрестоматія / упоряд. О.О. Гарачковської. Київ: ВЦ «Академія», 2011. 800с.
Науково-педагогічний працівник: Л.І.Починок
Завідувач кафедри: О.А.Рарицький