Мета навчальної дисципліни: залучити студентів до засвоєння найхарактерніших образів, сюжетів і мотивів прадавньої пам’ятки світової літератури ­– Біблії, та до осмислення суті мистецьких (і зокрема – літературних) інтерпретацій та ремінісценцій на біблійну тематику в українському письменстві, а через це – до фундаментальних цінностей культури у взаємодії їхніх конкретно-історичних та загальнолюдських значень.

Дисципліна «Біблія і художня культура» тематично пов’язана з такими дисциплінами: «Історія української літератури», «Історія світової літератури», «Компаративістика», «Культурологія», «Релігієзнавство», «Етика», «Філософія», «Історія», «Мистецтвознавство», «Етнографія», «Педагогіка», «Етнопедагогіка», «Психологія», «Етнопсихологія», «Стилістика», «Риторика».

  1. Компетентності, якими повинні оволодіти здобувачі вищої освіти:
  • інтегральні компетентності: критичне осмислення проблем у навчанні та/або професійній діяльності на межі предметних галузей; здатність розв’язувати комплексні проблеми у сфері професійної діяльності;
  • загальні компетентності: здатність до пошуку та аналізу інформації про зв’язок світогляду і культурних цінностей окремої нації із світовими культурними надбаннями і традиціями; зрозуміле і недвозначне донесення власних висновків, а також знань та пояснень, що їх обґрунтовують, до фахівців і нефахівців; вправність у синтезуванні нових ідей у міждисциплінарних сферах розроблення та реалізації комплексних проектів; уміння сприймати і поціновувати національне та поважати загальнолюдське;
  • спеціальні (фахові, предметні) компетентності: здатність використовувати нові концептуальні та методологічні знання про біблійний мегатекст у професійній освітній діяльності (в певній та суміжних галузях науково-дослідної та/або професійної діяльності).

 Формування вищезазначених компетентостей сприятиме ефективному функціонуванню майбутніх фахівців у науковому, навчальному та професійному середовищах, а також ­–  зростанню їх духовності та зміцненню високо моральних життєвих позицій та ідеалів.

  1. Зміст навчальної дисципліни:

Заліковий кредит 1.

Змістовий модуль 1.

Тема 1. Біблія як культова і літературна пам’ятка.

Тема 2. Біблійний метатекст в культуро-історичному контексті.

Тема 3. Біблійні сюжети у світовому мистецтві

Тема 4. Літературна інтерпретація біблійних текстів.

Тема 5. Декалог як основа морально-етичної проблематики літературних творів.

Тема 6. Старозавітні мотиви і образи в українському письменстві.

Тема 7. Осмислення образу пророка в українській літературі.

Тема 8. Жанр псалму та молитви в українській літературній традиції.

Тема 9. Євангельські сюжети в українській літературі. Образ Богородиці.

Тема 10. Притчі та чудеса Ісуса Христа як джерело інтерпретацій в українському письменстві.

  1. Обсяг вивчення навчальної дисципліни: 4 кредити ЄКТС, 120 годин, у тому числі 40 аудиторних годин (20 лекційних, 20 практичних годин), 80 годин самостійної та індивідуальної роботи.
  2. Форма підсумкового контролю: залік.
  3. Інформація про науково-педагогічних працівників, які забезпечуватимуть викладання цієї навчальної дисципліни: Починок Л.І. – кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри історії української літератури і компаративістики.
  4. Перелік основної літератури:
  • Біблія або Книги Святого Письма Старого й Нового Заповіту із мови давньоєврейської й грецької на українську дослівно наново перекладена / переклад проф. Івана Огієнка. Українське Біблійне Товариство, 2002.
  • Головащенко С.І. Біблієзнавство: Вступний курс: навч. посіб. Київ : Либідь, 2001. 496 с.
  • Біблія і Культура: науково-теоретичний журнал. Вип. 13 / за ред. А.Є. Нямцу. Чернівці: Чернівецький нац. ун-т, 2010. 392 с.
  • Sacrum і Біблія в українській літературі / за ред. І. Набитовича. Lublin : Ingvarr, 2008. 811 с.
  • Антофійчук В. Євангельські образи в українській літературі ХХ ст. Чернівці : Рута, 2001. 293 с.

Науково-педагогічний працівник: Л.І.Починок

Завідувач кафедри: О.А.Рарицький