Мета курсу «Літературна герменевтика» ‒ ознайомити студентів з одним із фундаментальних методів дослідження гуманітарних наук, а саме з методом розуміння, тлумачення та інтерпретації художніх текстів. Курс покликаний сформувати знання про історію розвитку й сутність герменевтики як науки;  ознайомити із основними сучасними дискусіями навколо проблем розуміння, оцінювання та інтерпретації художнього тексту; навчити студентів застосовувати понятійний апарат літературної герменевтики для аналізу, інтерпретації та оцінювання естетичної вартості художніх текстів.

Курс пов’язаний із такими дисциплінами як: вступ до літературознавства, теорія літератури, літературознавчий аналіз художнього твору, історія української літератури, історія зарубіжної літератури, філософія, культурологія.

Вивчення дисципліни забезпечить здобуття фахових компетентностей, що включають такі складові:

– знання основних етапів розвитку методологічних учень ХХ століття; основних термінів, понять та принципів найпоширеніших літературознавчих методологій ХХ століття; специфіки та основних етапів розвитку герменевтики як науки про розуміння та інтерпретацію літературних текстів; інтерпретаційних моделей філософської герменевтики та особливостей їхнього впливу на методологічні моделі літературної герменевтики; термінологічного апарату літературної герменевтики; основних методів і прийомів літературознавчої інтерпретації художнього твору;

– уміння застосовувати термінологічний апарат літературної герменевтики для аналізу та інтерпретації художнього тексту; застосовувати основні принципи герменевтичного методу дослідження при аналізі художніх текстів; оцінювати естетичну вартість художнього тексту; самостійно, творчо та критично мислити при читанні художніх текстів; поєднувати при аналізі тексту феноменологічний, екзистенційний і герменевтичний методи дослідження; брати участь у дискусії, коректно відстоювати власну думку;

– навички здійснювати фахову інтерпретацію художніх творів; володіти мистецтвом  ведення дискусій навколо прочитаних текстів і літературних явищ.

Здобуті компетентності можуть бути реалізовані у професійній діяльності, під час виконанні кваліфікаційних і наукових робіт.

Зміст навчальної дисципліни за модулями і темами

Змістовий модуль 1. Філософські основи літературної герменевтики.

Тема 1. Літературна герменевтика: дефініція, завдання, основні проблеми.

Тема 2. Етапи розвитку літературної герменевтики.

Тема 3. Герменевтичні принципи інтерпретації художнього тексту.

Тема 4. Герменевтика мови М. Гайдеґґера.

Змістовий модуль 2. Літературна герменевтика та теорія інтерпретації.

Тема 5. Літературна герменевтика Г.-.Ґ. Ґадамера

Тема 6. Герменевтичні погляди П. Рікера.

Тема 7. Літературна герменевтика та рецептивна естетика.

Тема 8. Літературна герменевтика та теорії читацького відгуку.

Обсяг вивчення навчальної дисципліни Кількість кредитів: ECTS – 4. Загальний обсяг годин – 120 (аудиторних – 40, з них: лекційних – 20, практичних – 20, самостійна робота – 80).

Форма підсумкового контролю: екзамен.

Викладацький склад: кандадат філологічних наук, старший викладач кафедри історії української літератури та компаративістики Волковинська І. В.

Перелік основної літератури:

  1. Гірц К. Інтерпретація культур: вибрані есе. Київ, 2001. 542 с.
  2. Ґадамер Г.-Г. Герменевтика і поетика. Київ, 2001. 288 с.
  3. Ґадамер Г.-Г. Істина і метод: у 2 т. Київ, 2000.
  4. Еко У. Інтерпретація та надінтерпретація. Умберто Еко. Маятник Фуко. Львів, 1998. 751 с.
  5. Квіт С. Основи герменевтики. Київ, 2003. 191 с.
  6. Кошарний С. Біля джерел філософської герменевтики (В. Дільтей і Е. Гуссерль). Київ, 1992. 124 с.
  7. Лановик З. Hermeneutica Sakra. Тернопіль, 2006. 587 с.
  8. Мінаков М.А. Герменевтичний досвід і його роль в аналізі культури Мультиверсум: філософський альманах. Київ, 2005. С. 182‒
  9. Рикер П. Конфликт интерпретаций. Очерки о герменевтике. Москва, 2002. 695 с.
  10. Слово. Знак. Дискурс. Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. 2-е вид., доп. Львів, 2002. 633 с.
  11. Яусс Г.- Р. Історія літератури як провокація літературознавства. – Київ, Основи. 2009. 368 с.

Науково-педагогічний працівник: І.В. Волковинська

Завідувач кафедри: О.А. Рарицький