Мета навчальної дисципліни: залучити студентів до засвоєння глибинних семантичних пластів і смислових кодів літературного твору, розуміння природи і генези літературної творчості, усвідомлення специфіки й універсальності розвитку письменства різних культурних епох, осмислення генетичних зв’язків світових сюжетів, «вічних» образів і мотивів у світовому й українському письменстві, суті мистецьких (зокрема й літературних) інтерпретацій, алюзій та ремінісценцій, а через це – до розуміння фундаментальних цінностей світової культури у взаємодії їх конкретно-історичних та загальнолюдських значень.
Дисципліна «Метатекст і контекст літературного твору» тематично пов’язана з такими дисциплінами: «Історія української літератури», «Історія світової літератури», «Компаративістика», «Стилістика», «Культурологія», «Мистецтвознавство», «Релігієзнавство», «Етика», «Естетика», «Історія», «Соціологія», «Політологія», «Філософія», «Етнографія», «Педагогіка», «Психологія».
- Компетентності, якими повинні оволодіти здобувачі вищої освіти:
- інтегральні компетентності: критичне осмислення проблем у навчанні та/або професійній діяльності на межі предметних галузей; здатність розв’язувати комплексні проблеми у сфері професійної діяльності;
- загальні компетентності: здатність до пошуку та аналізу інформації про зв’язок світогляду і культурних цінностей окремої нації із світовими культурними надбаннями і традиціями; зрозуміле і недвозначне донесення власних висновків, а також знань та пояснень, що їх обґрунтовують, до фахівців і нефахівців; вправність у синтезуванні нових ідей у міждисциплінарних сферах розроблення та реалізації комплексних проектів; уміння сприймати і поціновувати національне та поважати загальнолюдське;
- спеціальні (фахові, предметні) компетентності: здатність використовувати нові концептуальні та методологічні знання про мегатекст, текст, інтертекст, контекст, літературний код у професійній освітній діяльності (в певній та суміжних галузях науково-дослідної та/або професійної діяльності).
Формування вищезазначених компетентостей сприятиме ефективному функціонуванню майбутніх фахівців у науковому, навчальному та професійному середовищах, а також – зростанню їх інтелектуального рівня, ерудиції, глибини і масштабності мислення, піднесенню духовності та культурного розвитку.
- Зміст навчальної дисципліни:
Заліковий кредит 1.
Змістовий модуль 1.
Тема 1. Генеза і філософія літературної творчості.
Тема 2. Специфіка літературного твору як семантико-знакової системи.
Тема 3. Розвиток світового письменства різних культуро-історичних епох.
Тема 4.Формація основних семантичних кодів світового та українського письменства.
Тема 5. Зародження і розвиток традиції літературних інтерпретацій.
Тема 6.Сакральність і кодовість духовного простору світового й українського письменства.
Тема 7.Система «вічних» образів і «мандрівних» сюжетів у світовому письменстві.
Тема 8. Алюзія та ремінісценція в літературній традиції.
Тема 9. Складні інтертекстуальні та мегатекстові літературні конструкції.
Тема 10. Інтровертність та екстравертність літературної творчості.
- Обсяг вивчення навчальної дисципліни: 4 кредити ЄКТС, 120 годин, у тому числі 40 аудиторних годин (20 лекційних, 20 практичних годин), 80 годин самостійної та індивідуальної роботи.
- Форма підсумкового контролю: екзамен.
- Інформація про науково-педагогічних працівників, які забезпечуватимуть викладання цієї навчальної дисципліни: Починок Л.І. – кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри історії української літератури і компаративістики.
- Перелік основної літератури:
- Ушкалов Л. Що таке українська література: есеї. Львів: Вид-во Старого Лева, 2015. 352 с.
- Просалова В., Бердник О. Інтертекстуальність художнього тексту: текстотвірний і рецептивний аспекти: монографія. Донецьк: Норд-Прес, 2010. 354 с.
- Зборовська Н. Код української літератури: Проект психоісторії новітньої української літератури: монографія. Київ : Академвидав, 2006. 504 с.
- Мельник Я. Апокрифічний код українського письменства. Львів : Видавництво Укр. катол. ун-ту, 2017. 371 с.
- Sacrum і Біблія в українській літературі /за ред. І.Й.Набитовича. Lublin : Ingvarr, 2008. 811 с.
Науково-педагогічний працівник: Л.І.Починок
Завідувач кафедри: О.А.Рарицький